• Στιγμιότυπο από προηγούμενη διαμαρτυρία εργαζομένων στην ΕΛΒΟ.
• Ιδιαίτερα επισφαλής η λύση! Γιατί πρέπει να κρατηθούν χαμηλοί τόνοι για το σχέδιο αναδιάρθρωσης και πού δεν είναι ρεαλιστική η μελέτη βιωσιμότητας του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρίας.
Από τον Μάνο Ηλιάδη
Τη γνωστή κινεζική ρήση «Να προσέχεις πολύ τι ζητάς από τη ζωή γιατί μπορεί να το αποκτήσεις», ή κάπως έτσι, θυμίζει η λύση που εδόθη για τα πολύπαθα ΕΑΣ, μετά τη συμφωνία με το Eurogroup που ανακοινώθηκε την περασμένη Τετάρτη.
Και τούτο διότι η υλοποίηση των όρων που επιτύχαμε στις διαπραγματεύσεις και βάσει των οποίων ...«τα ΕΑΣ δεν κλείνουν, δεν μπαίνουν σε εκκαθάριση, δεν προχωρούν σε απολύσεις και εξασφαλίζεται ο εξαγωγικός τους χαρακτήρας», όπως ανέφερε η σχετική ανακοίνωση της αναπληρώτριας υπουργού Φ. Γεννηματά, εάν δεν είναι πρακτικώς ανέφικτη, είναι τουλάχιστον ιδιαίτερα αισιόδοξη.
Σε γενικές γραμμές η συμφωνία που επετεύχθη έπειτα από μακρές διαπραγματεύσεις προβλέπει:
α) τη διατήρηση τριών εργοστασίων (Υμηττού, Αιγίου και Λαυρίου), το κλείσιμο των εργοστασίων Μάνδρας και Ελευσίνας, την εκκαθάριση του πολιτικού τομέα της εταιρίας στον οποίο φορτώνονται όλες οι αμφισβητούμενης νομιμότητας κρατικές ενισχύσεις,
β) την παραμονή 500 εργαζομένων από τους περίπου 800 σήμερα,
γ) την ενίσχυση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό της εταιρίας με 35.000.000 ευρώ προκειμένου να καλύψει τις τρέχουσες υποχρεώσεις της και να συνεχίσει να λειτουργεί,
δ) την υποχρέωση της ελληνικής πλευράς να εξασφαλίσει εντός του 2014 εξαγωγικές παραγγελίες τουλάχιστον 13.500.000 ευρώ, επιπλέον παραγγελίες ύψους 20.000.000 ευρώ το 2015 και 2016,
ε) τον ανά τρίμηνο έλεγχο της τρόικας ως προς την υλοποίηση των συμφωνηθέντων και, τέλος, την επανεξέταση της βιωσιμότητας της εταιρίας στο τέλος του 2014, με νέα συρρίκνωσή της οε περίπτωση μη επιτεύξεως των παραπάνω στόχων.
Πού βασίζεται
Στην ουσία, η συμφωνία που επήλθε βασίζεται στο περίφημο σχέδιο που υπέβαλε η Φ. Γεννηματά, την ανεδαφικότητα του οποίου αναλύσαμε διεξοδικά σε δύο πρόσφατα δημοσιεύματα της «κυριακάτικης δημοκρατίας» (18 Αυγούστου και 8 Σεπτεμβρίου 2013). Στο επίκεντρο της παραπάνω αναλύσεως ήταν μία ολιγοσέλιδη (συν κάτι πίνακες με δικονομικά στοιχεία) «μελέτη» βιωσιμότητας της εταιρίας που είχε υποβάλει στο υπουργείο Οικονομικών ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, στην οποία ισχυριζόταν άτι «η εταιρία μπορεί να λειτουργεί με πρωτογενή πλεονάσματα μετά από διάστημα οκτώ μηνών από την επανεκκίνησή της» (ούτε μάγος να ήταν).
Προϋπόθεση προς τούτο ήταν «η παροχή (επιστρεπτέας) ρευστότητας 30.000.000 ευρώ, το οποίο θα αποπληρωνόταν με την ενεργοποίηση μιας ή περισσότερων από τέσσερις πηγές χρηματοδοτήσεως, συνολικού ύψους 120.000.000 ευρώ». Στον Πίνακα 7 που συνόδευε τη μελέτη με τίτλο «Ανάγκες Χρηματοδότησης» (σε εκατ. ευρώ) καταγραφόταν το σύνολο των υποχρεώσεων της εταιρίας και σε διπλανή στήλη τα ποσά που ήταν «Άμεσα Απαιτητά»», όπου οι πρώτες (σύνολο υποχρεώσεων) ήταν 58.789.000 ευρώ και οι άμεσα απαιτητές ήταν 31.089.000 ευρώ.
Όπως σημειώναμε τότε, αυτό σήμαινε ότι με τη λήψη των 30.000.000 ευρώ και την άμεση διάθεση τους για την κάλυψη των άμεσα απαιτητών υποχρεώσεων της η εταιρία θα έμενε από κεφάλαια ελάχιστο χρόνο μετά την ενίσχυση της με 30.000.000 ευρώ, κάτι που η τρόικα θα «έπιανε» στον πρώτο ή το πολύ στον δεύτερο τριμηνιαίο έλεγχο του 2014. Στην επιτευχθείσα λύση το ποσό των 30.000.000 έγινε 35.000.000 (προφανώς γιατί τα χρέη προς το προσωπικό που ήταν έως τότε απλήρωτο αυξήθηκαν ανάλογα έως το τέλος Δεκεμβρίου), η δε εταιρία ανέλαβε την υποχρέωση εξασφαλίσεως παραγγελιών από το εξωτερικό ύψους 13.500.000 ευρώ το 2014 και άλλων παραγγελιών ύψους 20.000.000 ευρώ το 2015 και το 2016.
O τζίρος
Στα ποσά αυτά θα έπρεπε να συνυπολογισθούν και οι παραγγελίες των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, που κατά τις πληροφορίες μας θα μπορούσαν κατά μέγιστο να ανέλθουν σε 20.000.000 ευρώ ετησίως, με ρεαλιστικότερο το ποσό των 12.000.000- 15.000.000 ευρώ ετησίως, με ορίζοντα δεκαετίας.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι με τη λύση αυτή τα ΕΑΣ θα πρέπει να παραμείνουν εν λειτουργία με 500 άτομα προσωπικό και έναν τζίρο μεταξύ 25.000.000και 30.000.000 ευρώ (13.500.000 εξαγωγές το 2014 και 12.000.000-15.000.000 ευρώ από παραγγελίες του E.Σ. το ίδιο έτος και ανάλογα ποσά το 2015 και το 2016), τη στιγμή κατά την οποία ένας βασικός κανόνας που διέπει τις περισσότερες αμυντικές βιομηχανίες του κόσμου αυτού του είδους είναι ότι για κάθε άτομο του προσωπικού απαιτείται ένας τζίρος 100.000 ευρώ (κατά κεφαλή).
Δηλαδή αντί των 50.000.000 ευρώ τζίρου για τη διατήρηση μίας εργατικής δυνάμεως 500 ατόμων, τα ΕΑΣ -στην καλύτερη των περιπτώσεων- θα είχαν τζίρο 25.000.000-30.000.000 ευρώ. Και λέμε στην «καλύτερη των περιπτώσεων»» γιατί, για να συμβολαιοποιηθούν κάποιες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος σε παραγγελίες, χρειάζονται στη βέλτιστη εκδοχή τουλάχιστον έξι μήνες, επαρκής και αποτελεσματική διοίκηση και μία πραγματική επανεκκίνηση και ολόκληρου του μηχανισμού της εταιρίας που έχει μάλλον αποδιοργανωθεί (αν όχι και «ξεμάθει» να λειτουργεί αποτελεσματικά) μετά την παράλυση των τελευταίων αρκετών ετών.
Παραγγελίες (;) από τις Ηνωμένες Πολιτείες
ΣΕ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ δημοσιεύματα της «κυριακάτικης δημοκρατίας» είχαμε αμφισβητήσει τις περίφημες (και επικείμενες από πέρυσι) αμερικανικές παραγγελίες των 200 και πλέον εκατ. ευρώ, οι οποίες βέβαια ποτέ δεν ήλθαν, και είχαμε διατυπώσει την πρόκληση ότι, εάν οι παραγγελίες αυτές πράγματι υπήρχαν, η διοίκηση των ΕΑΣ που τις επικαλούνταν θα έπρεπε να παρουσιάσει κάποιο επίσημο αίτημα που κατά τη γνώμη μας δεν υπήρχε. Αν αυτό θα γίνει τώρα θα αποδειχθεί σύντομα, γιατί τα ψέματα έχουν, ως γνωστόν, κοντά ποδάρια.
Ήδη, το πρώτο μεγάλο ψέμα που έχει αποδειχθεί είναι η περίφημη παραγγελία των περίπου 2 δισ. ευρώ για 428 δίδυμα πυροβόλα Artemis-30 και 3.257.000 τεμάχια πυρομαχικών, που βασιζόταν σε επίσημο αίτημα του υπουργείου Άμυνας της Ινδίας (βλ «κυριακάτικη δημοκρατία» 29 Σεπτεμβρίου 2013), για το οποίο δεν γίνεται λόγος από κανέναν και στο οποίο θα επανέλθουμε σύντομα, ως ενδεικτικό στοιχείο της επάρκειας της παρούσας διοικήσεως της εταιρίας.
Για την επάρκεια χειρισμού του θέματος εκ μέρους της ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ και συγκεκριμένοι της κ. Φ. Γεννηματά παραμένουμε σε αυτό που είχαμε επισημάνει στην «κυριακάτικη δημοκρατία» της 8ns Σεπτεμβρίου: το χειρίστηκε όπως αναμενόταν από ένα στέλεχος του παλαιού πολιτικού κόσμου.
Υποστήριξε ένα σχέδιο για τη διάσωση της σημαντικότερης αμυντικής βιομηχανίας της χώρας πάνω σε μια αμφισβητούμενη, αν και όχι σαθρή βάση.
(ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-22/12/2013)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.