• Η ΕΜΠΛΟΚΗ ΣΤΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΟΥ ΤΥΠΟΥ «209».
• Τα σχέδια της Ελλάδας για ανακήρυξη ΑΟΖ, εκμετάλλευση του υποθαλάσσιου πλούτου αλλά και η απειλή της Τουρκίας κάνουν απόλυτα αναγκαία τη συντήρηση ενός ισχυρού στόλου υποβρυχίων.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΟΥΤΡΑΣ
Τη διατήρηση σε επιχειρησιακή ενέργεια όλων των υποβρυχίων που διαθέτει σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό για τα επόμενα χρόνια έχει αποφασίσει η στρατιωτική ηγεσία, σε μία προσπάθεια να καλυφθούν οι αμυντικές ανάγκες της χώρας όχι μόνο στο Αιγαίο, αλλά και πέραν αυτού, στην Ανατολική Μεσόγειο, στα όρια της ελληνικής ΑΟΖ. Στην απόφαση αυτή είναι σαφές πως καθοριστικό ρόλο έχει παίξει η συνεχιζόμενη εμπλοκή στην υπόθεση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και η συνέχιση στην καθυστέρηση ένταξης των τριών υποβρυχίων τύπου 214 στο στόλο.
Παλαιότερη απόφαση από το Πολεμικό Ναυτικό μιλούσε για παροπλισμό υποβρυχίων τύπου 209, για τα ...οποία τελικώς δεν προχώρησε ο εκσυγχρονισμός τους, σε συνάρτηση όμως με την παραλαβή των καινούργιων υποβρυχίων που σήμερα παραμένουν στα υπόστεγα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά με ολοκληρωμένες τις εργασίες ναυπήγησής τους από 75% έως και 90%. Σύμφωνα με πληροφορίες από το Πεντάγωνο, αυτή η απόφαση, παροπλισμού δύο υποβρυχίων τύπου 209, αναθεωρείται και παραμένουν σε ενέργεια, ανεξάρτητα από το αν παραληφθούν τα νέου τύπου.
Επιχειρησιακή ετοιμότητα
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι έχουν προωθηθεί και υπογραφεί όλα τα απαραίτητα προγράμματα που αφορούν στη συντήρηση της συνολικής δύναμης των υποβρυχίων με την εξασφάλιση της ροής των ανταλλακτικών, γεγονός που θα αυξήσει στα 13 τη δύναμη του στόλου τους. Το τελευταίο εξ αυτών αφορά στις μπαταρίες και είναι ένα πρόγραμμα που εκκρεμεί εδώ και χρόνια. Όπως δήλωσε στη Βουλή ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, κ Δημήτρης Αβραμόπουλος, τα υποβρύχια που βρίσκονται σήμερα σε επιχειρησιακή ετοιμότητα είναι 9.
Στην ίδια ομιλία του, κατά τη διάρκεια της συζήτησης της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ για Εξεταστική Επιτροπή, ο κ. Αβραμόπουλος αναφέρθηκε στο σημαντικό ρόλο των υποβρυχίων στη διαφύλαξη των θαλάσσιων συνόρων της χώρας. «Θα ήθελα να σας πω ότι αυτή τη στιγμή είναι σε επιχειρησιακή ετοιμότητα εννέα υποβρύχια που, αν χρειαστεί, διασφαλίζουν πλήρως την υπεροχή της χώρας μας στο θαλάσσιο χώρο, όχι μονάχα του Αιγαίου αλλά και της Ανατολικής Μεσογείου», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Η κυριαρχία στη θάλασσα
Παρά το γεγονός ότι, όπως αναφέρουν πηγές του Πενταγώνου, όλα τα υποβρύχια τύπου 209 θα συνεχίσουν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους ανεξάρτητα από την παραλαβή των καινούργιων, οι τεράστιες καθυστερήσεις στο πρόγραμμα των νέων υποβρυχίων είναι βέβαιο πως έπαιξαν σημαντικό ρόλο. Η παρουσία του «Παπανικολή» (το πρώτο τύπου 214) στο Αιγαίο έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα στην ισορροπία των ναυτικών δυνάμεων Ελλάδας και Τουρκίας, αφού είναι το πλέον σύγχρονης τεχνολογίας υποβρύχιο. Αν οι Ένοπλες Δυνάμεις είχαν στη διάθεσή τους και τα τέσσερα τύπου 214, τότε η ελληνική υπεροχή θα ήταν δεδομένη σε έναν κρίσιμο στρατηγικό-στρατιωτικό τομέα.
Όπως αναφέρουν έμπειροι αξιωματικοί του Π.Ν, τα υποβρύχια αποτελούν το κατεξοχήν στρατηγικό όπλο για τη διασφάλιση των εθνικών κυριαρχικών συμφερόντων, έχοντας δυνατότητες ανάληψης μακροχρόνιων αποστολών, εκτέλεσης της αποστολής με ελάχιστη επίδραση από τις καιρικές συνθήκες, ικανότητα ασύμμετρου πλήγματος, αιφνιδιασμού και συνεπώς δημιουργίας συναισθήματος διαρκούς ανασφάλειας στον αντίπαλο, ενώ αποτελούν εμπόδιο στη χρήση περιοχής από πλοία επιφανείας.
Σημειώνεται πως η Ελλάδα έχει ανοίξει το «κεφάλαιο» που θέλει ανακήρυξη της ΑΟΖ και εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων της που εκτείνονται και πέραν του Αιγαίου, στην Ανατολική Μεσόγειο. Σε αυτή τη μεγάλη και «απειλούμενη» από τους Τούρκους περιοχή, τα υποβρύχια είναι ίσως η καλύτερη επιλογή για την επιτήρηση και την αποτροπή κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες.
Οι ευθύνες του ΠΑΣΟΚ
0 ρόλος λοιπόν των υποβρυχίων σε ένα περιβάλλον απειλής από την Τουρκία και διασφάλισης-προστασίας των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο αναδεικνύει και τις τεράστιες παραλείψεις και τις ευθύνες των κυβερνήσεων, ιδίως του ΠΑΣΟΚ, στην υπόθεση των υποβρυχίων τύπου 214. Αυτή τη στιγμή θα έπρεπε και τα τέσσερα υποβρύχια να βρίσκονται στην υπηρεσία του στόλου και να πλέουν στο Αιγαίο, δημιουργώντας μία «ασπίδα προστασίας» των θαλάσσιων συνόρων.
Αντ' αυτού όμως έχει παραληφθεί μόνο ο «Παπανικολής» και ενώ οι Έλληνες φορολογούμενοι έχουν πληρώσει πάνω από 2,5 δισ. ευρώ, τα άλλα τρία υποβρύχια βρίσκονται στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και … σαπίζουν. Κι αυτό, καθώς η εδώ και χρόνια μη εκτέλεση εργασιών τους προκαλεί φθορές, τις οποίες θα κληθούν να πληρώσουν και πάλι οι φορολογούμενοι, αφού με την υπογραφή της συμφωνίας του πρώην υπουργού Εθνικής Άμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου, το Ελληνικό Δημόσιο παραιτήθηκε από τις εργασίες συντήρησής τους.
Η σύμβαση που υπέγραψαν το 2010 ο κ. Βενιζέλος και ο τότε υπουργός Οικονομικών, κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου, έμπλεξε ακόμη περισσότερο το κουβάρι της υπόθεσης αφού όχι μόνο δεν κατέστη δυνατόν να παραληφθούν τα τρία υποβρύχια που είναι σχεδόν πληρωμένα, αλλά δόθηκαν και άλλα χρήματα -136 εκατ. ευρώ- για την παραλαβή δύο επιπλέον υποβρυχίων χωρίς μέχρι στιγμής να έχει κοπεί ούτε μία λαμαρίνα. Η δε υπογραφή χρονοδιαγράμματος με πληρωμές στην ιδιοκτησία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, χωρίς αυτή να συνοδεύεται από πλάνο παράδοσης έργου, ήταν καταστροφική για τα συμφέροντα του Δημοσίου.
Η έλλειψη θαλάσσιας αεράμυνας
Η συμφωνία με τη Γαλλία για την απόκτηση δύο μεγάλων φρεγατών τύπου Fremm, οι οποίες εξασφαλίζουν αντιαεροπορική άμυνα στην περιοχή, δεν φαίνεται να προχωρεί.
Από την ημέρα όμως που η κυβέρνηση είχε εξαγγείλει τη συνεργασία με τους Γάλλους για την κατάληξη σε συμφωνία παραλαβής δύο φρεγατών και δύο αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας δεν έχει γίνει σχεδόν απολύτως τίποτα. Είναι άγνωστο αν αυτό οφείλεται σε λόγους οικονομικούς ή και πολιτικούς. Δεδομένου ότι οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις δεν έχουν τη δυνατότητα αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής που θα εξασφάλιζε και την επιβίωση των πλοίων επιφανείας, ο ρόλος και η αποστολή των υποβρυχίων αναδεικνύονται εξαιρετικής σημασίας.
(ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ-22/12/2013)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.