•Το Φετιχιέ Τζαμί στον (αρχαιολογικό χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς της Αθήνας.
•Η απόφαση για την ανάδειξη του τεμένους Φετιχιέ κάτω από την Ακρόπολη η οποία σε επίπεδο συμβολισμών θα ήταν σαν να δέχονταν οι Τούρκοι να τους στήσουμε άγαλμα του Κολοκοτρώνη δίπλα στο Μαυσωλείο του Ατατούρκ.
Από τον Μάνο Ηλιάδη
Η ανακοίνωση (19/11/13) μέσω της Διαύγειας της αποφάσεως υπουργείου Πολιτισμού για επανάληψη, στις 28 Νοεμβρίου 2013, του διαγωνισμού για την «αποκατάσταση και ανάδειξη του Φετιχιέ Τζαμί στον αρχαιολογικό χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς της Αθήνας, Περιφέρεια Αττικής», αποτέλεσε μια δυσάρεστη έκπληξη και οπωσδήποτε μία νέα επιτυχία της τουρκικής πλευράς, που βλέπει με ικανοποίηση ακόμη ένα αίτημα της να γίνεται δεκτό από την ελληνική πλευρά, χωρίς κανένα μάλιστα αντάλλαγμα.
Οι πληροφορίες σχετικά με την απόφαση αυτή του υπουργείου Πολιτισμού αναφέρουν ότι το έργο της...
αποκαταστάσεως του τζαμιού δεν αφορά τίποτε περισσότερο από ένα απλό μνημείο και ότι επ΄ ουδενί λόγω πρόκειται για λατρευτικό χώρο. Κατά τις ίδιες πληροφορίες του υπουργείου Πολιτισμού, μετά την αποκατάσταση του συγκεκριμένου τζαμιού το κτίριο θα χρησιμοποιηθεί για μικρές εκδηλώσεις που θα συνάδουν με τον χαρακτήρα του και θα είναι επισκέψιμο όπως όλα τα μνημεία.
αποκαταστάσεως του τζαμιού δεν αφορά τίποτε περισσότερο από ένα απλό μνημείο και ότι επ΄ ουδενί λόγω πρόκειται για λατρευτικό χώρο. Κατά τις ίδιες πληροφορίες του υπουργείου Πολιτισμού, μετά την αποκατάσταση του συγκεκριμένου τζαμιού το κτίριο θα χρησιμοποιηθεί για μικρές εκδηλώσεις που θα συνάδουν με τον χαρακτήρα του και θα είναι επισκέψιμο όπως όλα τα μνημεία.
Οι Οθωμανοί
Θα έλεγε κανείς με μεγάλη δόση συμβιβασμού, ότι ως εδώ όλα καλά. Η τεράστια όμως συμβολική αξία του τζαμιού, που είναι ακριβώς κάτω από τον ιερότερο χώρο των Ελλήνων, την Ακρόπολη, και το γεγονός ότι χτίστηκε από τους Οθωμανούς πέντε χρόνια μετά την Άλωση της Κωνσταντινουπόλεως και συγκεκριμένα το 1458, κατά την κατά το έτος αυτό επίσκεψη στην Αθήνα του Μωάμεθ του Πορθητη, αν δεν είναι ιεροσυλία, απαιτεί μεγάλη δόση μαζοχισμού. Αν θέλαμε να αναζητήσουμε κάποια αντιστοιχία στο επίπεδο των συμβολισμών, θα ήταν σαν να δέχονταν οι Τούρκοι να τους στήσουμε… το άγαλμα του Κολοκοτρώνη ή του Μαύρου Καβαλάρη (Ν. Πλαστήρας) δίπλα στο Μαυσωλείο του Ατατούρκ στην Άγκυρα. Το θέμα, όμως, πάει ακόμη μακρύτερα από την αντιπαράθεση στον τομέα των συμβολισμών, ακόμη κι αν δεχθούμε τη γνωστή ρήση του Μιτεράν ότι η πολιτική είναι η διαχείριση των συμβόλων. Και τούτο για δύο λόγους.
Πρώτον, γιατί η αποκατάσταση του Τζαμιού του Πορθητή αποτελούσε τα τελευταία χρόνια επίμονο αίτημα των Τούρκων. Το θέμα αυτό άλλωστε επανέλαβε προς έκπληξη των πάντων κατά την εδώ επίσκεψή του και ο ίδιος ο Ερντογάν, κατά τη γνωστή δήλωσή του στο «Χίλτον» τον Μάιο του 2010, παρουσία μάλιστα του γνωστού για τις... εθνικές του αντιστάσεις τότε πρωθυπουργού Γ. Παπανδρέου, χωρίς βέβαια ο τελευταίος να αρθρώσει λέξη. Το αίτημα-πρόκληση του Ερντογάν πήγαινε μάλιστα ακόμη πιο πέρα γιατί, εκτός από την αποκατάσταση του τζαμιού, ζήτησε και τη λειτουργία του ως λατρευτικού χώρου! Και ακόμη χειρότερα, το θέμα επανήλθε και πρόσφατα ακόμη, με πρώτη εκδήλωση τον Ιανουάριο του 2013, όταν ετέθη από την τουρκική πλευρά θέμα για μετατροπή της Αγια-Σοφιάς από μουσείο σε τέμενος, με πλέον πρόσφατες τις σχετικές δηλώσεις του αντιπροέδρου της τουρκικής κυβερνήσεως Μπουλέντ Αρίντς.
Ο δεύτερος λόγος είναι, ότι πέραν των συμβολισμών, το θέμα του τζαμιού, όπως και πλήθους άλλων οθωμανικών τζαμιών και μνημείων στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της περιοχής, αποτελεί βασικό στοιχείο της νέο-οθωμανικής εξωτερικής πολιτικής της Τουρκίας του Ερντογάν, όπερ σημαίνει ότι η υπόθεση του τζαμιού έχει σαφή πολιτική σημασία. Στο τελευταίο βιβλίο του συντάκτη του παρόντος «Η μυστική δράση των Τούρκων στην Ελλάδα και η σύγχρονη ΜΙΤ» είχε επισημανθεί (σελ 263-265) ότι «η θρησκεία και το πολιτιστικό στοιχείο ήταν ανέκαθεν δύο παραδοσιακά εργαλεία που χρησιμοποιούσε η Τουρκία κατά την προώθηση των επεκτατικών της σχεδίων, αρχής γενομένης από τους Παντουρκιστές του 19ου αιώνα.
Η πάγια αυτή τακτική της Άγκυρας η οποία τα τελευταία χρόνια προσέλαβε ανεξέλεγκτες διαστάσεις στη Θράκη (σ.σ.: με τη συνεχή ανέγερση τζαμιών και δη κατά μήκος της οδού που συνδέει την Ελλάδα με την Τουρκία ώστε να αλλοιώνεται ο ελληνικός χαρακτήρας της περιοχής από την ευδιάκριτη παρουσία των μιναρέδων για τους διερχόμενους ταξιδιώτες), ανεδείχθη ακόμη εντονότερα από την τοποθέτηση του Α Νταβούτογλου στη θέση του ΥΠ.EΞ, στο γνωστό βιβλίο του οποίου («Στρατηγικό βάθος: Η διεθνής θέση της Τουρκίας») η σημασία που αποδίδεται στον πολιτισμικό παράγοντα και στη διατήρηση της οθωμανικής κληρονομιάς είναι διάχυτη οε αρκετά κεφάλαια».
Το βιβλίο
Στο ίδιο βιβλίο του γράφοντος αναφερόταν μία άλλη θέση του Νταβούτογλου στο προαναφερθέν βιβλίο του: «Κάθε τέμενος που γκρεμίζεται στα Βαλκάνια, κάθε ισλαμικός θεσμός που εκλείπει, κάθε εθιμικό στοιχείο που εξαφανίζεται αποτελούν έναν θεμέλιο λίθο, ο οποίος αφαιρείται από την επιρροή που μπορεί να ασκήσει η Τουρκία σε αυτή την περιοχή πέραν των συνόρων της».
Ο ίδιος, στο κεφάλαιο του ίδιου βιβλίου «Η πολιτισμική κληρονομιά και η διεθνής θέση της Τουρκίας» (σελ 153), ανέφερε ότι «κυρίως στα Βαλκάνια, τα στοιχεία της ιστορικής και Θρησκευτικής συνέχειας αποτελούν τη "σπονδυλική στήλη" της εξωτερικής πολιτικής της Τουρκίας» και λίγο παρακάτω στο κεφάλαιο «Η εγγύς χερσαία περιοχή-Βαλκάνια, Μέση Ανατολή» (σελ 200), ότι «η βάση της πολιτικής επιρροής της Τουρκίας στα Βαλκάνια είναι τα οθωμανικά κατάλοιπα» κ.λ.π.
«Απάντησαν» με νέες απειλές
ΠΕΡΑΝ της πολιτικής σημασίας του θέματος, η υπόθεση των οθωμανικών τζαμιών έχει φυσικά και τη διάσταση τηςαμοιβαιότητας. Πώς ανταποκρίθηκαν οι Τούρκοι στην περίεργη αυτή κίνηση της δικής μας πλευράς να ανακαινίσουμε το Φετιχιέ Τζαμί; Αφενός υπέβαλαν ομαδικά αιτήματα για άνοιγμα των τζαμιών στη βόρεια Ελλάδα και τη Ρόδο κανονικών χώρων λατρείας και αφετέρου έκλεισαν ελληνικές εκκλησίες στον Πόντο και αλλού και ετοιμάζονται να κάνουν τζαμί και την ίδια την Αγια-Σοφιά! Η αμοιβαιότητα σε όλο της το μεγαλείο, δηλαδή. Όπως και η παντελής ανικανότητα της ελληνικής πλευράς να αντιληφθεί τι σημαίνουν όλα αυτά με τα τζαμιά ή έστω, να επιτύχει κάποιο αντάλλαγμα για την αποκατάσταση του Φετιχιέ Τζαμί.
Το δόγμα Νταβούτογλου, η καταγραφή 10.000 μνημείων και η αντίδραση της ΕΥΠ
ΜΙΑ ΕΝΔΕΙΞΗ της εμφάσεως που αποδίδουν οι Τούρκοι στον τομέα της διατηρήσεως των μουσουλμανικών μνημείων και τζαμιών και ταυτόχρονα απόδειξη ενάρξεως υλοποιήσεως των παραπάνω θέσεων του Νταβούτογλου, όπως ανέφερε στη συνέχεια το παραπάνω βιβλίο μας, είναι η μυστική όπως προκύπτει εκ των πραγμάτων, έρευνα που διεξήγαγε στην Ελλάδα η καθηγήτρια Νεβάλ Κονούκ του πανεπιστημίου του Μαρμαρά, για τα οθωμανικά μνημεία και τζαμιά στην Ελλάδα. Κατά την «Aksam» της 8ns Φεβρουαρίου 2010, η Κονούκ διεξήγαγε πολυετή μυστική έρευνα, «εργαζόμενη σαν σπιούνος» (κατά δήλωση της), κατόπιν εντολής και υπό την αιγίδα -όχι του υπουργείου Πολιτισμού, όπως θα περίμενε κανείς, αλλά- του υπουργείου Εξωτερικών.
Κατά το δημοσίευμα, η Κονούκ περιόδευσε μυστικά όλη την Ελλάδα, καταγράφονται ένα προς ένα το οθωμανικά μνημεία στην Ελλάδα, τα οποία βρήκε ότι ήταν 10.000! Ο σκοπός αυτής της μυστικής επιστημονικής έρευνας, η οποία έγινε χωρίς την απαιτούμενη άδεια των ελληνικών Αρχών, είναι μάλλον προφανής, κρίνοντας από το γεγονός ότι εντολέας της Κονούκ ήταν το υπουργείο Εξωτερικών…
Το ενδιαφέρον είναι ότι η ΕΥΠ είχε επισημάνει το έργο της Κονούκ και φυσικά είχε ενημερώσει το ΥΠ.ΕΞ, όπως έκανε και αργότερα την τρίτη εβδομάδα του Αυγούστου 2011, όταν η Κονούκ ήλθε πάλι στην Ελλάδα με διπλωματικό μάλιστα διαβατήριο(!), συνοδευόμενη από έναν Τούρκο υπήκοο, με τον οποίο είχε μεταβεί στη Ρόδο τον Μάιο του ίδιου έτους, με σκοπό τη φωτογράφιση και βιντεοσκόπηση των εκεί τζαμιών. Το ίδιο έκαναν τον Αύγουστο στην Κομοτηνή στην Ξάνθη, στην Καβάλα και τη Θεσσαλονίκη καθώς επίσης και στα τζαμιά των Ιωαννίνων Κανλί Τσεσμέ και Βελή Πασά. Η αντίδραση του ΥΠ.ΕΞ; Μηδέν!
Ποια τους ενδιαφέρουν
Να σημειωθεί ακόμη ότι το καλοκαίρι του 2012 οι Τούρκοι είχαν υποβάλει, μέσω διαβήματος του πρέσβη τους Κερίμ Ουράς προς τον τότε ΥΠ.ΕΞ Δ. Αβραμόπουλο, αίτημα σχετικά με την ανακαίνιση οθωμανικών τζαμιών, στην Ελλάδα, με ιδιαίτερη μάλιστα έμφαση στο Φετιχιέ Τζαμί και στο Τζαμί Μουράτ Ρεΐς της Ρόδου. Από τις πληροφορίες μας, τα τζαμιά για τα οποία ενδιαφέρθηκαν οι Τούρκοι κατά την ως άνω συνάντηση ήταν περί τα 20, μεταξύ των οποίων το Τζαμί Ρετζέπ Πασά στη Ρόδο, το ομώνυμο τζαμί στη Ροδόπη, το Τζαμί Μουσά Τσελεμπί στη Βέροια (σ.σ.: το πρώτο τζαμί που ανηγέρθη στα Βαλκάνια τον 15ο αιώνα), ένα άλλο στη Δράμα κ.ά. Οι ίδιες πληροφορίες ανέφεραν ότι ο τότε Ελληνας ΥΠ.ΕΞ είχε ανταποκριθεί θετικά στο αίτημα του Κερίμ Oυράς, εξ ου και ενδεχομένως μας προέκυψε η πρώτη αποκατάσταση στο Φετιχιέ Τζαμί. Το ποια άλλα έπονται θα το μάθουμε μάλλον στο άμεσο μέλλον.
Υ.Γ.: Στοίχημα ότι μετά την ολοκλήρωση της αποκαταστάσεως στο Φετιχιέ Τζαμί οι Τούρκοι θα αρχίσουν να υποβάλλουν επίμονα αιτήματα για το «άνοιγμά του στους πιστούς» και ότι σε λίγα χρόνια θα το έχουν επιτύχει κι αυτό;
(ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-01/12/2013)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.