Τα παραδείγματα Κύπρου, Τουρκίας, Ρουμανίας.
του Γιώργου Κωνσταντινίδη*
Η Ελλάδα από το 2010 βρίσκεται στις συμπληγάδες της τρόικας και ειδικότερα του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, το οποίο διαχρονικά προτείνει φιλελεύθερες οικονομικές πολιτικές για να σταθεροποιηθεί αρχικά και κατόπιν για να αναπτυχθεί η κάθε οικονομία. Η «συνταγή» του Ταμείου στις χώρες που καλείται να συνδράμει ώστε να αντιμετωπίσουν τα μακροοικονομικά τους προβλήματα και να αναπτυχθούν είναι τις περισσότερες φορές η ίδια με κάποιες διαφοροποιήσεις ανάλογα με τις ειδικές συνθήκες που επικρατούν σε κάθε χώρα. Έχει γίνει εκτενέστατη συζήτηση για τα μέτρα που ζητά το ΔΝΤ ή η ΕΚΤ να εφαρμόσει η Ελλάδα, αλλά δεν έχει αναλυθεί ο τρόπος που άλλα κράτη μπόρεσαν να απαγκιστρωθούν από αυτούς τους οργανισμούς ολοκληρώνοντας τα προγράμματα σταθερότητας που τους είχαν επιβληθεί και επιτυγχάνοντας θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Με ποιες πολιτικές κατάφεραν και επανεκκίνησαν τις οικονομίες τους; Ας δούμε επιγραμματικά πώς εξελίχθηκαν τα προγράμματα σταθερότητας στην Κύπρο, στην Τουρκία και στη Ρουμανία.
«Είναι αξιοσημείωτο ότι η Κύπρος βρίσκεται σε τροχιά εξόδου από το Μνημόνιο πριν από την αρχικά προβλεπόμενη προθεσμία του 2016», τόνισε ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, πριν από λίγες μέρες προσθέτοντας ότι «δεν υπάρχει χρόνος για εφησυχασμό, καθώς η οικονομία της Κύπρου και κυρίως ο χρηματοπιστωτικός της τομέας παρουσιάζουν προβλήματα». Ο ίδιος υπογράμμισε ότι το πρόγραμμα που εφαρμόστηκε στην Κύπρο έχει επιτύχει και πως τα αποτελέσματά του κρίνονται θετικότερα απ' όσο είχαν προβλεφθεί πριν από δύο χρόνια, ενώ ανέφερε ότι «όλα αυτά τα επιτεύγματα είναι εντυπωσιακά και πρέπει να έχουν τον σεβασμό της υπόλοιπης Ευρώπης». Η Κύπρος απέδειξε ότι ήθελε και μπορούσε να βγει από το Μνημόνιο που υπέγραψε τον Μάρτιο του 2013, ασκώντας σοβαρή οικονομική πολιτική, χωρίς μικροκομματικά συμφέροντα και αγκυλώσεις. Ο κυπριακός λαός επέδειξε ωριμότητα και ενότητα για να ορθοποδήσει η πατρίδα του και τελικά τα κατάφερε. Ο Κύπριος υπουργός Οικονομικών, Χάρης Γεωργιάδης σημείωσε: «Η Κύπρος βγήκε από την ύφεση, όμως δεν σκιαγραφώ μια ρόδινη εικόνα. Παρουσιάζω μια ιστορία ανάκαμψης, αισιοδοξίας και προοπτικής».
Πρόσφατα η κυπριακή κυβέρνηση δρομολόγησε τον τρίτο γύρο αδειοδότησης ερευνών για υδρογονάνθρακες στην ΑΟΖ της και έχουν ολοκληρωθεί τα απαραίτητα έγγραφα για να δημοσιευτεί ο διαγωνισμός. Ήδη, μάλιστα, οι εταιρείες Total, Eni, Noble και BG εκδήλωσαν μεγάλο ενδιαφέρον, ενώ ορισμένοι ενδιαφερόμενοι έχουν προμηθευτεί τα σεισμογραφικά και προετοιμάζουν τις προσφορές τους. Τα προαναφερθέντα σαφώς αποκαλύπτουν την κινητικότητα των ξένων επενδυτών για σημαντικές επιχειρηματικές δραστηριότητες στην Κύπρο.
Το «μυστικό» της γείτονος
Τον Μάιο του 2013 έληξε η 50 ετών σχέση της Τουρκίας με το ΔΝΤ, αφού η πρώτη αποπλήρωσε το χρέος της τον Ιούνιο του 2013 η Τουρκία από οφειλέτης μετατράπηκε σε πιστωτή - δανειστή του Ταμείου, συνεισφέροντας οικονομικά για πρώτη φορά σε αυτό, παρά τα προβλήματα που ταλανίζουν την τουρκική οικονομία και τη σημαντική εξάρτησή της από ξένα επενδυτικά κεφάλαια. Η Τουρκία αναγκάστηκε να δανειοδοτηθεί από το ΔΝΤ το 2001 με το ποσό των 17,6 δις δολαρίων ώστε να αμβλυνθεί η οικονομική κρίση που αντιμετώπιζε. Το ότι σήμερα βρίσκεται στη 16η θέση μεταξύ των 20 μεγαλύτερων οικονομιών σε παγκόσμιο επίπεδο (G20) σημαίνει ότι κατάφερε να ανατάξει την παραπαίουσα οικονομία της.
Η δέσμη μέτρων που έλαβε τότε το οικονομικό επιτελείο της γειτονικής χώρας με επικεφαλής τον Κεμάλ Ντερβίς ευθυγραμμιζόμενο με τις επιταγές του ΔΝΤ, αφορούσε στον περιορισμό των κρατικών δαπανών και της γραφειοκρατίας, στο πάγωμα των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων, στη μείωση των εταιρικών φόρων, στην παροχή ισχυρών κινήτρων για την αύξηση της επιχειρηματικότητας στην προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων, καθώς και στην ιδιωτικοποίηση κρατικών εταιρειών. Επιπλέον, με την υποτίμηση της τουρκικής λίρας τριπλασιάστηκαν οι εξαγωγές τουρκικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές.
Αφού σταθεροποιήθηκε η τουρκική οικονομία και σημείωσε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης η τουρκική κυβέρνηση διαφώνησε με τους εκπροσώπους του ΔΝΤ, διέκοψε τις διαπραγματεύσεις το 2008 και εφάρμοσε αντίθετα μέτρα απ' όσα σύστηνε το Ταμείο (μείωση ειδικών φόρων κατανάλωσης και ΦΠΑ και παροχή κινήτρων αναπτυξιακής πολιτικής). Ο ρυθμός πληθωρισμού και το δημόσιο χρέος της γείτονος περιορίστηκαν σε τέτοιο βαθμό ώστε να ικανοποιούνται ορισμένοι δείκτες της Συνθήκης του Μάαστριχτ. Ενισχύθηκε κεφαλαιακά το κλονισμένο τραπεζικό σύστημα της Τουρκίας το οποίο σταδιακά θωρακίστηκε αποκτώντας αυξημένη ρευστότητα και επιτοκιακή σταθερότητα, και επετεύχθη οικονομική ανάπτυξη, η οποία άγγιξε και το 12% περίπου το α' τρίμηνο του 2010. Η Τουρκία κατέληξε να αποτελεί τη δεύτερη πιο αναπτυσσόμενη χώρα σε παγκόσμια κλίμακα μετά την Κίνα! Οι εξελίξεις που προαναφέρθηκαν οδήγησαν τον τότε πρόεδρο, Αμπντουλάχ Γκιουλ, να δηλώσει ότι «η Τουρκία κάποτε ήταν ο μεγάλος ασθενής της Ευρώπης και σήμερα είναι ο μόνος υγιής».
Με διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και ελκυστική στις άμεσες ξένες επενδύσεις νομοθεσία, η Τουρκία έχει διαμορφώσει μια ανταγωνιστική οικονομία που διαθέτει υψηλού επιπέδου υποδομές. Ωστόσο, ο μέσος μισθός του Τούρκου ανειδίκευτου εργάτη κυμαίνεται περίπου στα 400 ευρώ μηνιαίως ενώ υφίστανται διαστρωματικές κοινωνικοοικονομικές αντιθέσεις και πολιτικά προβλήματα.
«Θα κάνουμε κάτι άλλο»...
Η Ρουμανία από το 2009 βρέθηκε σε σταθεροποιητικό πρόγραμμα ύψους 20 δις ευρώ (5 δις από την E.E, 13 δις από το ΔΝΤ και 2 δις από την Παγκόσμια Τράπεζα). Η διεθνής οικονομική κρίση μείωσε το ρουμανικό ΑΕΠ και οι δανειστές ζήτησαν αύξηση της φορολογίας από το 16% στο 25%. Ο πρώην πρόεδρος της χώρας Τραϊάν Μπασέσκου δήλωσε ότι «δεν θα αγγίξουμε τις επιχειρήσεις, δεν θα ανεβάσουμε τους φόρους σε ιδιώτες Αν τους αυξήσουμε τη φορολογία, δεν θα κόβουν αποδείξεις. Εμείς όμως θα κάνουμε κάτι άλλο: θα κρατήσουμε τους φόρους χαμηλούς και θα κυνηγήσουμε απηνώς όποιον δεν τους πληρώνει, καθώς και τα μεγάλα κυκλώματα φοροδιαφυγής». Οριζόντιες περικοπές έγιναν μία μόνο φορά και δεν χρειάστηκε επόμενη. Απολύθηκαν δημόσιοι υπάλληλοι που δεν απέδωσαν σε γραπτές εξετάσεις. Φυλακίστηκαν πολιτικοί και καταχραστές δημόσιου χρήματος. Το πρόγραμμα έληξε το 2013 και μετά ολοκληρώθηκε και η «προληπτική γραμμή στήριξης», ενώ σταδιακά μισθοί και συντάξεις επανήλθαν στα προ των περικοπών επίπεδα. Απελευθερώθηκε η αγορά, δημιουργήθηκαν 400.000 θέσεις απασχόλησης και η ανεργία αγγίζει μόλις το 7%. Ως συνέπεια, η Ρουμανία προσελκύει επενδύσεις, υπήρξε η δεύτερη πιο αναπτυσσόμενη χώρα στην Ευρώπη το 2015 (ρυθμός ανάπτυξης 4%) και έχει θετικές προοπτικές για το μέλλον. Τον Φεβρουάριο η ρουμανική κυβέρνηση ξεπλήρωσε την τελευταία δόση της στο ΔΝΤ.
Οι Ρουμάνοι εφάρμοσαν σταθερά, χωρίς παρεκκλίσεις τα μέτρα που έλαβαν. Τους διέκρινε αποφασιστικότητα και δικαιώθηκαν. Πλέον δίνουν προτεραιότητα στην εδραίωση της ανάπτυξης, στον περιορισμό της γραφειοκρατίας και θέτουν στόχο να καταστήσουν τη χώρα τους πραγματικά σύγχρονη και ευρωπαϊκή.
Πιστεύω ότι αν τα τρία προαναφερόμενα κράτη χρειαστούν ξανά κονδύλια από κάποιον διακρατικό ή ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό θεσμό, θα τους διοχετευτούν χωρίς μεγάλες δυσκολίες. Έχουν «χτίσει» με πολλές αντιξοότητες και σε μεγάλο βαθμό την οικονομική φερεγγυότητά τους με βάση τη συνέπεια, την αξιοπρέπεια και την προσπάθειά τους.
Στις μέρες μας η Ελλάδα βρίσκεται στην περιδίνηση του ΔΝΤ λόγω των οξύτατων οικονομικών της προβλημάτων και προσπαθεί να βελτιώσει τους οικονομικούς της δείκτες (έλλειμμα, χρέος κλπ.) και να δημιουργήσει τις απαραίτητες συνθήκες για την έξοδό της από την παρούσα κρίση. Στο σημείο αυτό μήπως θα έπρεπε να ακολουθήσει, ως έναν βαθμό και με τις αναγκαίες τροποποιήσεις, τα παραδείγματα της Κύπρου, της Τουρκίας και της Ρουμανίας ώστε να επιτύχει τον τερματισμό της ύφεσης και να αναπτυχθεί οικονομικά; Με στόχο να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά η τρέχουσα κρίση, επιβάλλεται η αλλαγή του παραγωγικού προτύπου της χώρας, με έμφαση στην επιχειρηματικότητα, στις νεοφυείς επιχειρήσεις, στην καινοτομία, στην εξωστρέφεια, στην έρευνα και ανάπτυξη νέων προϊόντων, σε συνδυασμό με τον δραστικό περιορισμό της γραφειοκρατίας και της αλόγιστης κρατικής σπατάλης.
* Οικονομολόγου, Δρ. Παντείου Πανεπιστημίου, συγγραφέα του Βιβλίου Συσσώρευση κεφαλαίου και παγκοσμιοποίηση στην Τουρκία διαχρονικά (εκδόσεις Παπαζήση, 2009).
(ΕΠΙΚΑΙΡΑ-24/03-31/03/16)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.