✓ Το Σμήνος «Red Arrows» εκπαιδεύεται στην Ελλάδα ενόψει των επιδείξεων που θα κάνει σε όλο τον κόσμο.
✓ Πολύτιμη η προσφορά και των μηχανικών, που ελέγχουν τα βρετανικά αεροσκάφη πριν αλλά και μετά την εντυπωσιακή πτήση τους.
✓ Βρετανική υπερηφάνεια για τους 153 πιλότους που έχουν εκπαιδευτεί για τα «Κόκκινα βέλη», έναντι των 633...αστροναυτών.
Του Λ.Σ. ΜΠΛΑΒΕΡΗ
lsblaveris@gmail.com
Όλοι στους "Red Arrows” αισθανόμαστε και είμαστε πολύ υπερήφανοι, γιατί αντιπροσωπεύουμε τη Βασιλική Αεροπορία της Βρετανίας (RAF), τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, αποτελώντας τους αεροπορικούς πρεσβευτές της σε όλον τον κόσμο. Ιδιαίτερα φέτος, καθώς έχουν ξεκινήσει ήδη οι προετοιμασίες του λαμπρού εορτασμού για τη συμπλήρωση 100 ετών από τη συγκρότηση της RAF ως του τρίτου, ξεχωριστού Κλάδου των Βρετανικών Ενόπλων Δυνάμεων, τον Απρίλιο του 1918, κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου και ως αποτέλεσμα των διδαγμάτων που είχαν αποκομισθεί από αυτόν έως τότε», μας λέει ο συνομιλητής μας, ο αντισμήναρχος Martin Higgins, διοικητής της ακροβατικής ομάδος των «Red Arrows» (RAF Aerobatic Team/RAFAT). Βρισκόμαστε στην 114 Πτέρυγα Μάχης, στη φιλόξενη Αεροπορική Βάση της Τανάγρας, όπου για ακόμα μία χρονιά έχουν φτάσει οι Βρετανοί αεροπόροι, για να περάσουν 40 ημέρες προπονούμενοι, πετώντας τρεις φορές ημερησίως πάνω από τον καταγάλανο Νότιο Ευβοϊκό και τη βάση, εκμεταλλευόμενοι τις συνθήκες ηλιοφάνειας και τον καλό καιρό στην περιοχή.
ΤΕΛΕΙΟΤΗΤΑ. «Φέτος, από την έναρξη μέχρι το τέλος της περιόδου επιδείξεων της Μονάδος, θα πραγματοποιήσουμε συνολικώς 85 air shows στη Βρετανία και σε 20 χώρες σε όλον τον πλανήτη και για τον λόγο αυτό θα πρέπει να είμαστε πιο τέλειοι από... τέλειοι», λέει ο αντισμήναρχος Martin Higgins χαμογελώντας και προσθέτει: «Ήλθαμε από τη Βρετανία στην Ελλάδα, μένουμε στη Χαλκίδα, εκπαιδευόμαστε στην Τανάγρα και είμαστε πολύ ικανοποιημένοι από την έως τώρα πορεία της εκπαιδεύσεώς μας, αλλά και τη γενικότερη παραμονή μας στην πανέμορφη χώρα σας. Έχουμε έλθει εδώ με συνολικώς 11 αεροσκάφη, αλλά ο βασικός πυρήνας των "Red Arrows" που συμμετέχει στις επιδείξεις αποτελείται από 9 αεροσκάφη. Τα άλλα δύο είναι αναπληρωματικά, αν κάποιο από τα βασικά εννέα πάθει βλάβη, οπότε και αντικαθίσταται αμέσως». Αξίζει να σημειωθεί ότι το να είσαι ή να έχεις υπάρξει πιλότος των «Red Arrows» και να έχεις φορέσει την κόκκινη φόρμα πτήσεως θεωρείται ένα εξαιρετικό προνόμιο μεταξύ των πιλότων της RAF, κάτι σαν μέλος ενός «κλειστού κλαμπ», και αυτό όχι αδίκως, αφού μόλις 153 πιλότοι έχουν αυτό το μοναδικό προνόμιο στις σχεδόν πέντε δεκαετίες της δράσεως της Μονάδος. Σε αντιδιαστολή, όπως τονίζουν οι ίδιοι χαρακτηριστικώς, «633 πιλότοι και ιδιώτες έχουν εκπαιδευτεί ως... αστροναύτες»!
Και από πλευράς ουσίας, όμως, για να γίνει κάποιος μέλος αυτής της «κλειστής ομάδος» πρέπει να έχει συμπληρώσει ως πιλότος περισσότερες από 1.500 ώρες πτήσεως με μαχητικά αεροσκάφη, διαφόρων τύπων, της RAF, εξαιρούμενων φυσικά των πιλότων ελικοπτέρων και πολυκινητήριων αεροσκαφών. Μάλιστα, από αυτές τις 1.500 ώρες πτήσεως πρέπει να έχεις συμπληρώσει τουλάχιστον 500 ώρες πτήσεως στα εκπαιδευτικά αεριωθούμενα αεροσκάφη Hawk Τ1, πανομοιότυπα με αυτά που πετούν και οι «Red Arrows». Πανομοιότυπα είπαμε; Σχεδόν, γιατί είναι ίδια, αλλά των «Reds», όπως είναι το... χαϊδευτικό τους, είναι κατακόκκινα, με μια λευκή λωρίδα στα πλαϊνά της ατράκτου τους και τη βρετανική σημαία στο κάθετο σταθερό τους, κάτι που τα καθιστά μοναδικά σε ολόκληρη τη RAF! Συμφώνως με το No 2 του σχηματισμού, τον σμηναγό Matt Masters, «αποτελεί μοναδικό προνόμιο να είσαι τμήμα αυτής της Μοίρας. Κάθε χρόνο επιλέγονται μόλις δύο πιλότοι, οι οποίοι ενσωματώνονται στην πτητική μας ομάδα. Έρχονται σε εμάς τον Οκτώβριο, εκπαιδεύονται μέχρι τον Μάιο, όπως όλοι μας, και εν συνεχεία συμμετέχουν στο πρόγραμμα επιδείξεων της κάθε χρονιάς. Με τον τρόπο αυτό γίνεται ένα επιτυχημένο rotation, όπως έχουν αποδείξει η πρακτική και η εμπειρία τόσων ετών, καθώς και ομαλή μεταφορά της εμπειρίας. Δύο έρχονται και θα καθίσουν για μία περίοδο τριών ετών και δύο αποχωρούν μετά από ισόχρονη υπηρεσία εδώ, για να συνεχίσουν την καριέρα τους στη RAF. Αργότερα μπορούν, αν θέλουν, να επανέλθουν στη Μοίρα, αναλαμβάνοντας υψηλότερα καθήκοντα ή ακόμα και τη διοίκηση αυτής».
Τον ρωτάμε, επίσης, αν λόγω του Πάσχα των Καθολικών, το οποίο πέρασαν στην Ελλάδα, είχαν την ευκαιρία να τους επισκεφθούν εδώ οι οικογένειές τους, αλλά η απάντηση είναι ενδεικτική του επαγγελματισμού τους: «Όχι. Εδώ ήλθαμε με συγκεκριμένο σκοπό και αποστολή. Δεν ήλθαμε για διακοπές και γι’ αυτό τον λόγο δεν φέραμε τις οικογένειές μας. ΉΛθαμε για εκπαίδευση και αυτό κάνουμε τρεις φορές ημερησίως».
«Αεροπορική διπλωματία»
ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ της 40ήμερης παραμονής τους στην Ελλάδα για εντατικά εκπαίδευση, με τους «Red Arrows» είχαν την ευκαιρία να πετάξουν τόσο ο Βρετανός πρέσβης στην Αθήνα John Kittmer όσο και ο αρχηγός Τακτικής Αεροπορίας, αντιπτέραρχος (I) Χρήστος Χριστοδούλου, καθώς και Έλληνες πιλότοι από την 114 ΠΜ, που τους φιλοξενεί. Εκτιμάται άτι αυτή η -ας την ονομάσουμε έτσι- «αεροπορική διπλωματία» που ασκείται τα τελευταία χρόνια μεταξύ της ελληνικής ΠΑ, και της βρετανικής RAF με την εδώ παραμονή για εκπαίδευση επί 40 ημέρες των επίλεκτων της τελευταίας μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να έχει σε αμφότερες τις Αεροπορίες - και όχι μόνο στα προφανή!
Απίστευτες πτήσεις με ελιγμούς σε απόσταση μικρότερη από δύο μέτρα
ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ όπως «Big Battle to Short Diamond Loop», «Phoenix Bend», «Chevron Roll», «Gyro Pass», «Twister», «Carousel», «Mirror Roll», «Vixen Break» κ.λπ. για τους... αμύητους και τους απλούς θεατές ίσως δεν λένε απολύτως τίποτα. Για τους μυημένους, όμως, και τους πιλότους των «Red Arrows» αυτές και αρκετές άλλες είναι οι κωδικές ονομασίες των ακροβατικών ελιγμών.
Η Μοίρα έχει στο πρόγραμμά της 23 διαφορετικούς ελιγμούς, που πρέπει να εκτελέσει στη διάρκεια των 21 λεπτών κάθε πλήρους επίδειξης. Επικεφαλής είναι ο διοικητής του σμήνους, επισμηναγός Montenegro, ο οποίος βρίσκεται στη συγκεκριμένη θέση για δεύτερη συνεχή χρονιά. Αυτός είναι ο No1 του Σμήνους και γύρω από αυτόν στοιχίζονται σε όλους τους ελιγμούς που πραγματοποιούν οι υπόλοιποι πιλότοι του σχηματισμού. Όπου πάει αυτός ακολουθούν όλοι οι υπόλοιποι, πετώντας σε κλειστό σχηματισμό. Πόσο κλειστό; Ο πιο κλειστός είναι 6 πόδια, δηλαδή λιγότερο από 2 μέτρα από το ακροπτερύγιο του διπλανού τους και πάντα σε σχέση με τον No 1! Αν σε κάποιους ελιγμούς απαιτείται κάποιοι να κάνουν ανεξάρτητες κινήσεις σε σχέση με τον υπόλοιπο σχηματισμό, τότε αυτό πραγματοποιείται από τους No 4, No 5 και No 6 αυτού, που συνήθως είναι οι πιο έμπειροι ή οι παλαιότεροι στο Σμήνος. Οι νέοι, όσοι δηλαδή εντάσσονται στο Σμήνος για πρώτη χρονιά, πετούν συνήθως δίπλα στον αρχηγό, ακροπτερύγιο με ακροπτερύγιο, ώστε να ελέγχουν καλύτερα τη θέση τους σε σχέση με αυτόν, αλλά και να ελέγχονται καλύτερα από τους παλαιότερους στο Σμήνος.
Οι «Red Arrows» παρουσιάζουν τους ελιγμούς τους σε τρία διαφορετικά προγράμματα, αναλόγως των καιρικών συνθηκών που επικρατούν στην περιοχή της επιδείξεως τη συγκεκριμένη ημέρα και ώρα αυτής. Το τι πρόγραμμα θα ακολουθήσουν (πλήρες, μέσο ή περιορισμένο) εξαρτάται από τη συννεφιά και, κυρίως, τη βάση νεφών, δηλαδή πόσο χαμηλά είναι τα σύννεφα σε σχέση με το έδαφος!
Οι «Red Arrows», από το 1965, όταν έλαβαν τη σημερινή ονομασία τους, έχουν πραγματοποιήσει περισσότερες από 4.500 αεροπορικές επιδείξεις σε 56 χώρες του κόσμου.
Οι μηχανικοί και οι τεχνικοί πίσω από τα «αστέρια» των κόκπιτ
ΟΙ «RED ARROWS» δεν είναι μόνο οι πιλότοι. Μαζί τους είναι και οι μηχανικοί, οι τεχνικοί διαφόρων ειδικοτήτων, οι ελεγκτές αεραμύνης και το πολιτικό προσωπικό για τις... δημόσιες σχέσεις, στις οποίες δίνουν πολύ μεγάλη σημασία. Περισσότερα από 120 άτομα, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό και από... οικονομικής πλευράς για την τοπική κοινωνία της Χαλκίδος και των πέριξ περιοχών! Ενδεικτικώς, να σημειώσουμε ότι μεταξύ των μελών της Μοίρας που ακολουθούν το Σμήνος των αεροσκαφών παντού είναι και δύο εικονολήπτες, οι οποίοι βιντεοσκοπούν ανεξαιρέτως όλες τις πτήσεις τους και το πτητικό πρόγραμμα, ώστε στη διαδικασία της αποενημερώσεως (debriefing) που ακολουθεί κάθε εκπαιδευτική πτήση να δουν την πτήση τους, να γίνουν οι παρατηρήσεις και να σχεδιαστούν οι διορθώσεις για την επόμενη πτήση!
Μιλάμε με τον νεαρό, μόλις 30 ετών, αρχιμηχανικό της Μοίρας, τον σμηναγό Markus Ramsten, ο οποίος εντάχθηκε στη RAF το 2009, αφού πρώτα ολοκλήρωσε τις σπουδές του ως μηχανικού και αεροναυπηγού στο Πανεπιστήμιο του Νιούκαστλ. «Και η επιλογή των μηχανικών για τους "Red Arrows" είναι επίσης αυστηρή, όπως και των πιλότων. Και για εμάς είναι πολύ σημαντικό να υπηρετείς σε αυτή τη Μονάδα. Εγώ πριν έλθω εδώ υπηρετούσα ως μηχανικός στη No 11 Μοίρα της RAF, η οποία επιχειρεί με τα σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη EF-2000 Typhoon», μας λέει και προσθέτει: «Ο καθένας μηχανικός παραμένει στη Μοίρα για διάστημα δύο ετών και το κάθε αεροσκάφος εξυπηρετείται από τον δικό του μηχανικό. Αυτός ο συγκεκριμένος μηχανικός του κάθε αεροσκάφους έχει το μοναδικό προνόμιο στη RAF να πετά ως backseater στις πτήσεις μεταφοράς (transfer flights) των “Red Arrows". Αυτό γίνεται για δύο λόγους: Πρώτον, ως ένα είδος ανταμοιβής από τους πιλότους μας για την ασφάλεια και τη φροντίδα που παρέχουμε στα αεροσκάφη και εμμέσως σε αυτούς, ώστε να είναι απερίσπαστοι στην εκτέλεση της αποστολής τους. Δεύτερον, και το πιο ουσιαστικό, για να είναι άμεσα εξυπηρετήσιμο το κάθε αεροσκάφος σε οποιαδήποτε βάση του εσωτερικού και, κυρίως, του εξωτερικού μετασταθμεύσει».
(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ-09/04/2016)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.